Lucka nummer 5

20131205-181745.jpg

Steg 1. Inre balans

Ta dig en funderare över din inre hälsa. Hur är din form och energinivå? Hur mycket rör du på dig och hur ser dina måltider ut? För vissa kan det vara en idé att göra en hälosundersökning för att utesluta medicinska hinder och försäkra sig om att kroppen är i balans innan man börjar förändra eventuella dåliga vanor.

Steg 2. Bra kost = längre hår

Elisabeth trycker hårt på hur viktig kosten är för att ditt hår ska må bra. ”Det handlar om att ha bra balans och se till att äta lite från varje del i kostcirkeln. Är du vegetarian kan du till exemepl behöva balansera din kost med extra protein som baljväxer och linser. Kom ihåg att du helst ska få i dig protein både på morgonen och eftermiddagen.

Och här kommer ett viktigt tillägg. Försök att äta ofta. Om du ger din kropp näring tidigt på dagen och därefter ofta visar du att det finns så att det räcker till hela kroppen, till skillnad från att hoppa över måltider och äta en stor middag på kvällen. Vad som händer då är nämligen att kroppen lagrar och prioriterar all näring för de vitala mer viktiga organen, som hjärta, hjärna, lungor och lever, istället för att tillgodose de ”mindre viktiga delarna” som tex hår, hud och naglar.

Steg 3. Hantera din stressnivå

Genom att träna, promenera eller meditera (vad som får dig att slappna av helt enkelt) håller du nivån av kortisol i kroppen på en jämn nivå. Kortisol är ett livsviktigt hormon, men för höga halter kan leda till hårförtunning och i synnerhet hos kvinnor då det blockerar östrogen. (Detta är en hel vetenskap och du kan läsa mer om kortisol här )

Så, se över din inre hälsa, ät bra, balanserat och varierat och lär dig att stressa ner så kommer du att se en förändring i din hårväxt inom tre till sex månader, menar Elisabeth.

Och det här kan du göra för att påverka utifrån

Steg 4. Minska värme, styling och kemiska behandlingar

Skona ditt hår. Alltså, minimera antalet färgningar, blekningar och slingningar på ett år, vrid ner värmen på dina stylingverktyg. Känns fönen som ett måste, kanske du kan ge ditt hår en ledig dag i veckan från stylingen? Och se till att röra på din hårtork när du fönar dig (håller du den still på samma ställe kan det bränna ditt hår). Använd ALLTID värmeskydd innan styling för att undvika att håret går av. Ett annat tips som sägs motverka att håret bryts av är att sova med håret uppsamlat i en hög, lös tofs.

Steg 5. Vitamin- och proteinboosta

Multivitamin håller uppe en bra balans av nödvändiga vitaminer i kroppen och ditt hår får den näring det behöver för att växa. Även protein (som ju hår består av) är något Elisabeth rekommenderar och då gärna sojaprotein-kapslar som hjälper till att bygga upp keratinet.

Steg 6. Glöm inte bort din hårbotten

Hårsäckarna i din hårbotten sitter lite mer än en millimeter under skalpen och är grunden för hälsosamt hår. Så precis som med hyn i ditt ansikte behöver din hårbotten omvårdnad. Elisabeth rekommenderar en hårmask en gång i veckan.

Steg 7. Tvätta håret ofta

Med torrschampo är det lätt att vänta ännu en dag med att tvätta håret. Detta är dock något som Elisabeth är emot. ”Att tvätta håret regelbundet håller håret rent, men ännu mer viktigt, det håller hårbottnen ren. Och i ju bättre skick din hårbotten är desto bättre blir kvalitén på ditt hår.” Inget hår mår bra av tilltäppta hårssäckar. Elisabeth rekommenderar tvätt varannan dag.

Steg 8. Fuktbomba

Precis som att hyn i ditt ansikte behöver återfuktas efter att du tvättat det behöver din hårbotten samma behandling. Leave in-balsam är ett enkelt och perfekt sätt att upprätthålla en sund och återfuktad hårbotten. Använd efter varje hårtvätt!

Kommentera här. ♥

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s